søndag 13. november 2011

uke 43-45

I uke 43 var jeg ute å jobbet i høyden, da er det viktig å tenke på sikkerhet. skulle bytte materialer og sveise rust på rør på Yara. var veldig morsomt å henge i lufte 20 meter over bakken å sveise. tenkte veldig mye på sikkerhet, sikra området tilfelle jeg mistet noe ned på bakken osv. er ikke så mye mer å skrive om denne uken.

Uke 44 og 45:


Hva gjorde vi: Fjerne en lengde av vingene på et stort bor.


planlegging: Planla hvor vi skulle jobbe, hvordan det var sikkert å få det store boret i på verkstedet, og hvem vi måtte ha hjelp til for å utføre den jobben. Måtte tenke på hvilke utstyr vi skulle bruke og om vi har nok kompetanse til å utføre jobben.

gjennomføring: 

  1. Brukte hjullaster for å få boret inn på verkstedet, for å få boret opp på bordet, vi skulle ha boret på så brukte vi krana. 
  2. Merket opp med kritt der vi skulle begynne å skjærbrenne og merket opp hvor vi skulle stoppe.
  3. Hentet alt utstyret og begynte å skjærebrenne, viktig at vi ikke brente hull i selve boret, så vi brant ikke helt ned til boret, hadde noen få mm å gå på. det pusset vi bort med vinkelsliperen.
    når vi skjærebrenner er det viktig å få varmet opp materialet før du begynner å skjære. Du må finne en fin hastighet, ikke gå for sakte og ikke gå for fort. Når du går i riktig tempo så hører du en rusle lyd og det er ett tegn på at du gjør det riktig. 
  4. Når det var ferdig pusset så var det egentlig bare å vente til neste uke da vi fikk vingene. da skal vi sette vingene på og legge alt til rette, slik at en sveiser kan bare komme å sveise det på. 
  5. Uke 45 har kommet og vingene passet helt perfekt så det var bare for oss å punkte det på og sørge for at det ble riktige mål, så var alt klart til sveiseren. 

resultat: Resultatet ble ganske bra, brant ikke hull i boret og jobbet gikk feilfritt. så ikke så mye å klage på.

hms:  Alt det vanlige jobbklærne skal være på. Når vi skulle skjærebrenne er det viktig med skjærebriller, hansker, verne jakke og passe på hvor du tar selve skjærebrenneren hende.

På slipingen så er det å bruke hansker, sveisemaske og veldig viktig med hørselvern. det er viktig uansett, men  sliping er det som tærer mest på hørselen. viktig å passe på.

1 kommentar:

  1. Hei Marthe:)

    Fint blogginnlegg! Bra struktur og du nevner mange faglige detaljer særlig rundt HMS og risikovurdering. Veldig bra.

    Jobben var altså å skjære med skjærebrenneren. Hvilke andre innstillinger enn fremføringhastighet måtte du justere før du kunne starte og hva bestemmer disse innstillingene / valgene?

    Ta gjerne med hvilke læreplan mål du har jobbet med neste gang:)

    Mvh Peter

    SvarSlett