fredag 23. september 2011

Uke 38

Hva vi gjorde: bord til BIS plastverkstedet. Jobbet med dette torsdag og fredag.

Planlegging: Bordet skulle være ganske stort. skulle bruke svart plate. 3000 mm x 2000mm x 15mm tykk.
Så det første jeg gjorde var å finne en plass der jeg kunne stå og jobbe. Måtte tenke på den beste måten for å få den tykke plate som var ute inn på, siden har jo ikke kran ute. ( fikk noen til å bruke truck).
Han jeg skulle fått arbeidstegning av, var ikke på jobb så måtte begynne uten tegninger, viste ca ossen det skulle være. Så planla jeg hvilket utstyr jeg trengte for å utføre denne jobben. hadde jeg alt jeg trengte. gjennomgikk en sikker jobb analyse i hodet mitt.

Gjenomføring: Jobbet med Jon også denne uken her i denne jobben.
  1. Når vi hadde fått bordplata inn der jeg skulle jobbe så, tenkte vi ut en bra måte for å få bordet stivt på, siden bordet er veldig stort og tykk. Valgte først å lage en ramme rundt bordet som var 100mm inn. Så saga på biter svart firkant rør 80x80  . Så sveise ramma sammen, viktig å få det i vinkel. sveiset elektrode 47D, 2,55 tykke pinner. 
  2. Når ramma var ferdig sveiset og var sveiset fast i bordet så fikk jeg beskjed om at det skulle være regulertbar høyde på beina. Beina skulle være 900mm høye, så kuttet 4 bein på 850mm slik at hvis de ville ha det litt lavere en planlagt så kunne de det også, ellers så er det bare å justere opp igjen.

    Beina trenger støtte så lagde sånne stag på hver side, da ble det mer sikkert og stivere. De kuttet vi  på 600 mm, 45 vinkel på hver side. Trengte 8 stk av disse, siden skal jo ha 4 bordbein. 
  3. Når alt var kuttet så var det bare å punkte borbeina på, slik at de var i vinkel. Viktig å tenke på da er hvilke side er det jernet trekker seg mot når du punkter. det må tas med i bergningen av punktingen. Veldig viktig at dette er nøye!  
  4. Når vi hadde punktet disse så sveiset jeg de. Før jeg punktet på de staga og sveiset disse også.  
  5. Mere rakk vi ikke denne uken, pga at vi ikke fikk mål som vi trengte med engang. Jon måtte fullføre en annen jobb og jeg fikk en annen haste jobb som måtte gjøres akkuratt der og da. 

Resultat:
Ble ikke ferdig med bordet så ble ikke noe fullstendig resultat. men ble et bra resultat av det vi fikk gjort.

Hva kunne vi gjort annerledes: 
Kunne gjort flere ting annerledes, men var litt vanskelig pga vi ikke hadde mål som vi trengte med engang og kan det fort bli litt rot. Det eneste som vi kunne gjort annereledes var at vi kunne laget de justerbare beina først, føre vi sveiset på beina, siden vi skulle bruke firkantrør, så må vi kutte en plate, bore og gjenge den, sveise den på bordbeinet, før vi må kutte enda en plate og bore og gjenge den, skjære en gjenestang i en langde, sveise den fast i den plata, så skrur vi den gjengestangen og inn i den andre plata som står sveiset fast i bordbeinet.

Dette hadde vært enklere og gjort før vi sveiset bordbeina på. men burde gå ann og gjøre etterpå også!.

HMS:
Viktig at du tenker på helse, miljø og sikkerhet når du jobber. brukte generelle arbeidsklær, bruker vernebriller hele tiden og ørepropper. Når vi sveiset så brukte vi sveisemaske. Tok forhåndsregler, tenkte på hva som kunen gå galt og fant en løsning slik at det ikke ble gjort noen feil.








Bordet!













Noe av det jeg sveiset!

1 kommentar:

  1. Hei Marthe:) Så fint at du har kommet igang med bloggingen igjen! Veldig bra!!!
    Så noen kommentarer.

    Først planleggingen: Bra at du tenker over riktig sted, løfteredskap ol. Eneste jeg savner her nå er litt tanker om sammenføyningsmetode (begrunnelse), kapping av enkeltdelene, og for eks monteringsrekkefølge. Er ganske sikker på at du tenkte gjennom disse momentene før start?

    Ellers syns jeg det du skriver om gjennomføringen er veldig bra.

    Angående vurdering: Hvilke kriterier eller krav hadde kunden til hvordan bordet skulle være? Kunne du vurdert i forhold til disse kravene?

    Veldig bra at du reflekterer over hva du kunne gjort annerledes..

    HMS veldig bra:) tar dere noen gang risikoanalyse ved slikt arbeid? Hvilke risiko mener du slikt arbeid har?

    Veldig bra dette Marthe:)
    mvh Peter

    SvarSlett